Czy występują specjalne predyspozycje do biznesu?

Biznes

05-05-2021

Nie wszystkim prowadzenie biznesu przychodzi tak samo. Dla jednych jest to dużo prostsze, a dla innych czasami wręcz niemożliwe. W biznesie znaczenie odgrywają pewne cechy i predyspozycje. Jedną z nich jest z pewnością odporność na porażki, którą umieją przekuć w coś pozytywnego. Ci, prezentujący słabszą odporność na porażkę nie radzą sobie z tym psychicznie. Bardzo często widoczne jest to już w czasach szkolnych, gdzie każda słaba ocena przeżywana jest niezwykle ciężko. Osoby te wykazują tendencję do „przeżuwania”, czyli nadmiernego rozpamiętywania i przeżywania. Jakie jeszcze cechy gwarantują prowadzenie dobrego biznesu?

Cechy dobrego biznesmana

Istotną cechą dobrego biznesmana jest odporność na stres. Osoby zbyt emocjonalne czy impulsywne, w trakcie prowadzenia własnej działalności będą się czuły tym przytłoczone. Osoby odporne na stres będą potrafiły sytuacje stresowe zmienić jeszcze w większą mobilizację i motywację do działania. Stres jeszcze mocnej je naprowadzi konkretnie na dane zadanie i jego wykonanie. Efektywny biznesman jest w stanie przyjąć strategie perspektywiczne w działaniu. Posiada umiejętność poczekania na sukces odroczony w czasie. Osoby ze zbyt słomianym zapałem nie będą w stanie tego osiągnąć. Niezbędną cechą jest właśnie wytrwałość w dążeniu do celu, nie przejmowanie się niepowodzeniami, tylko wręcz przeciwnie jeszcze bardziej się na nim skupić. Konieczna jest więc umiejętność posiadania wyraźnej wizji celu i realizację go stopniowo, małymi krokami. W biznesie trzeba wykazywać się umiejętnością improwizowania, kreatywnego i twórczego podejścia do różnych trudnych sytuacji. Na wagę złota jest także umiejętność dopasowywania się do nagle zmieniających się okoliczności. Elastyczność ta powinna się również przejawiać w pracy z osobami o różnych typach osobowości.

Czy występują specjalne predyspozycje do biznesu?

Dodatkowe cechy interpersonalne

Ogromne znaczenie odgrywają także specjalne kompetencje interpersonalne. Mowa tutaj o efektywnym delegowaniu, motywowaniu, rozdysponowaniu zadań, zdobywaniu informacji oraz negocjowaniu. Znaczenie ma również umiejętność utrzymywania odpowiedniego klimatu w zespole.

 

Podobne artykuły